Bel-me-niet register

Staatssecretaris Frank Heemskerk (Economische Zaken, PvdA) heeft in juli 2007 via een brief aan de Tweede Kamer en via de media laten weten telemarketeers vanaf 2008 te willen verplichten een 'bel me niet-register' te raadplegen voordat ze mensen bellen.

Dit naar aanleiding van onderzoek van onderzoeksbureau SEO Economisch Onderzoek. Naast de onvrede over de ongevraagde telefoongesprekken wordt uit het onderzoek duidelijk dat 56 procent van consumenten de telefoongesprekken zo storend vindt dat ze zich hiervoor willen laten afsluiten. Consumenten kunnen zich nu bij Stichting Infofilter melden als ze niet langer door telemarketingbedrijven willen worden gebeld.

Gelet op de irritatie komt staatssecretaris Heemskerk tot de conclusie dat een wettelijk verplicht `bel me niet register´ nodig is om deze irritatie bij de consument weg te nemen.

De nieuwe Telecomwet maakt het voor b2c-telemarketing verplicht om een `bel-me-niet-register` te onderhouden. Het register bevat op huishoudniveau telefoonnummers, en deze nummers worden levenslang niet benaderd door telemarketeers. Zowel bij koud als warm bellen moeten consumenten gewezen worden op het bestaan van het register.

De voorbereidingen voor zo´n verplicht register zijn door de staatssecretaris inmiddels in gang gezet. De OPTA lijkt de meest aangewezen organisatie om het register onder te brengen. Als het register er is moeten telemarketingbedrijven het verplicht raadplegen alvorens ze iemand bellen. Consumenten kunnen zich bij het register eenmalig aanmelden als ze niet meer gebeld willen worden door telemarketingbedrijven. Ook zullen telemarketingbedrijven mensen voortaan actief de mogelijkheid moeten bieden zich af te melden voor ongevraagde telefoontjes.

Geplaatst door Redactie op 24 april 2008.


Adverteer Toevoegen aan favorieten
Home Woordenboek Suggesties Partners Sitemap skywalker.nl allecallcentervacatures.nl